چهارشنبه 4 دی 1392
15:37
نظرات()
در این پست درباره ی مبحث جدیدی بنام آرایه بحث خواهیم کرد ؛ تا به حال با انواع متغییر ها آشنا شده ایم و می دانیم که هر متغییر در زمانی معین فقط می تواند یک مقدار را در خود ذخیره و نگه داری کند.
برای مطالعه بیشتر درباره ی این مبحث به ادامه ی مطلب مراجعه فرمایید.
گاهی اوقات در برنامه هایی پیش می آید که تعداد متغییر ها بسیار زیاد شده و شاید هم تعداد آنها در هر بار اجرای برنامه ثابت نباشد ، برای این که این مشکل را بر طرف کنیم از آرایه ها استفاده می نماییم.
آرایه : به قسمتی از حافظه که دارای یک نام و تعدادی خانه می باشد ، گویند . برای این که هر خانه نیز مشخص شود ، برای هر یک اندیسی قرار می دهیم .
نکته : معمولا اندیس ها را از صفر شروع به شمارش می کنیم.
نکته : آرایه ها به صورت های یک بعدی ، دو بعدی و یا چند بعدی تعریف می شوند که در این پست به آرایه های یک بعدی می پردازیم.
نکته : تعداد خانه های یک آرایه را می توان از کاربر دریافت کرد که به این نوع از آرایه ها ، آرایه های پویا گوییم و آرایه هایی را که تعداد خانه های آنها از قبل و در هنگام تعریف بصورت ثابت فرض شده اند را نیز آرایه های ثابت گوییم ؛ در این پست در باره ی آرایه های ثابت سخن می گوییم.
تعریف آرایه در ++C : برای این که یک آرایه را در برنامه تعریف نماییم از قالب زیر استفاده می کنیم :
;[تعداد خانه ها] نام دلخواه آرایه نوع آرایه
به طور مثال اگر بخواهیم یک آرایه ی 4 خانه ای از جنس اعداد اعشاری تعریف نماییم ، داریم :
float IT [4];
مقدار دهی به یک آرایه :
1- در هنگام تعریف می توان به آرایه مقدار دهی کرد به طوری که اگر یک آرایه بصورت سراسری تعریف شود ، مقدار تمامی خانه های آن برابر صفر خواهد بود.
2- در هنگامی که آرایه را مثلا در تابع اصلی (Main) تعریف می کنیم می توانیم از روش زیر هم به تک تک خانه ها مقداری را اختصاص دهیم:
;{4,3,5,7}= [4] IT
3- مقدار دهی توسط حلقه های تکرار ؛ در این روش می توان با استفاده از یک حلقه به تک تک خانه های یک آرایه مقداری را توسط کاربر احتصاص داد به طور مثال:
int It [4];
for(int i=0 ; i<4;i++){cin>>a[i];}
در پست های آینده درباره ی آرایه های دو بعدی نیز صحبت خواهیم کرد.
به امید اینکه این پست مورد نظر شما واقع شده باشد.