درود!
این جا مکانی است ویژه برای دانشجویان مهندسی کامپیوتر / آی تی و نرم افزار و صد البته افرادی که جویندگان دانش و تکنولوژی هستند.
آقایان دانوش ،یاشار و آمالی دارندگان این بلاگ بودند و هم اکنون تنها آقای دانوش مدیریت این وبلاگ را بر عهده دارد، با توجه به زمان بندی ها هم اکنون در این سایت فعالیت پویا ای نداریم.
چهارشنبه 10 خرداد 1396
19:19
دانوش پیچگاه
در این مقاله سعی میکنم تا دلال هایی که در اینترنت مشاهده کردم و یکی از آنها را تست کردم، خدمت شما توضیح دهم.

توجه کنید که
من با هیچ کدام از این یک دلال ها ارتباطی ندارم و در هنگام انجام این آزمایش، قوانینی که انجام تراکنش با بیت کوین را منع کند وجود نداشته بود (و تا زمان نوشتن این پست هم کار با بیت کوین غیر قانونی اعلام نشده است) در غیر این صورت آزمایش انجام نمیشد.

برای خرید بیت کوین، نخستین کار چک کردن سایت پلیس فتا بوده است و سپس سرچ کلید واژه "بیت کوین
صرافی کلاهبردای" تا اول متوجه شوم که اصلا خرید بیت کوین اول مشکلی نداشته باشد و سپس اگر مشکلی ندارد، از کجا ها نخرم تا کلاه برداری ای انجام نشود یا هزینه بالاتر از معمول برای خریدش پرداخت نشود. نتیجه این شد که خرید بیت کوین مشکلی ندارد ولی متاسافانه نتوانستم دقیقا مکان هایی که خرید بیت کوین در آنها دقیقاً کلاه برداری بوده را پیدا کنم.، همچنین کسی نیز به صورت مشخص ننوشته بود که چگونه این کار انجام میگیرد. در نتیجه عزمم را برای آزمایش خرید 10 دلار معادل حدود 40 هزارتومن (قبل از عید 1396) جزم کردم تا هم تستی انجام داده باشم که مفید باشد و هم اینکه اگر این روش کار کند، راهی باشد تا پس اندازی هرچقدر کم داشته باشم. خصوصا که طی این چند سال گذشته ارزش بیت کوین حتی از دلار هم بالاتر رفته و نرخ مطلقاً صعودی داشته است.

بنابر این پس از اعتماد بر این که این روش پس انداز شدنی و درست است، شروع به جست و جوی اینترنت برای یافتن یک
صرافی اینترنتی جهت خرید بیت کوین کردم.
باقی نوشته را در ادامه بخوانید.
البته من در دنیای واقعی نگشتم که آیا صرافی های سطح شهر این کار را انجام میدهند یا خیر. چراکه بیت کوین واحد پولی دیجیتال است و با توجه به امکانات فعلی کشور احتمال دادم که صرافی ای در دنیای واقعی در کشور ما اگر هم این کار را کند، لااقل در تهران یا کلانشهر ها میکند و هزینه رفتن به آن شهر ها برایم ارزش این کار را نداشت.

بنابراین آغاز به پیدا کردن صرافی های اینترنتی کردم. پس دیدن نظرات کاربران، تست هوایز و البته حس ششم! چندین سایت صرافی برای بیت کوین پیدا کرده بودم، به دلیل اینکه هیچ کدام از آن سایت ها بجز یکی را زیر ذره بین قرار ندادم و بیت کوین نخریدم، اسمشان را نمی برم ولی بالاخره خلاصه داستان آن شد که سایت https://wmiran.com که یکی از آن سایت ها بود را پیدا کردم. البته در همین آدرس این سایت نیز نکاتی نهفته است. اول آنکه پروتکل https را ندارد. دوم آنکه با دیدن هوایز آن متوجه شدم مکان هاست در روسیه می باشد. در نتیجه میتوان پی برد که نماد اعتماد ملی شاید نداشته باشد. اما نکته مهم آن است که برای ورود به صرافی باید وارد به زیر دامنه امن آن که https://pay.wmiran.com است، شد تا بتوان خرید و فروش اختصاصی بیت کوین کرد. اما اینها نتنها برایم کافی نبود که حتی عدم وجود نماد اعتماد ملی از سوی اکثر این صرافی ها هنوز برایم مشکوک بود.  تا اینکه از سایتهای خبرگزاری دریافتم که این سایت در واقع اولین سایت حرید و فروش بیت کوین در ایران بوده. همچنین در این سایت برای خرید بیت کوین مراحلی بیش از دریافت کارت ملی نیاز است. علاوه بر آن تا آن زمان در اینترنت درباره نکات منفی این سایت چیزی پیدا نکرده بودم. بنابراین نتیجه گرفتم که این سایت میتواند سایت خوبی جهت خرید و پس انداز بیت کوین باشد.


سایت مذکور پشتیبانی سریع و یک کانال تلگرام نیز به نشانی: @wmiranofficial دارد، البته این دلیل بر این نیست که سایر صرافی ها این ویژگی ها را نداشته اند منتهی من ، برای اینکه این صرافی را انتخاب کردم، اطلاعات اضافی بیشتر در مورد همین صرافی دارم. از پشتیبانی سایت پرسیدم اگر میشود پس از مراحل تایید هویت من، هویت من را از سرور پاک کنند چراکه وجود مشخصات شما در سایت ها میتواند از این بابت خطرناک باشد که اگر آن سایت هک شود، اطلاعات شما هم عموما پخش میشود. آنها ابتدا عکس آپالود شده کارت ملی مرا پاک کردند و سپس پیامی با این محتوا فرستادند که تا زمانی که کاربر سایت هستید و از سایت استفاده میکنید، هویت شما حفظ است و پاک نمیشود.  این سایت علاوه بر نیاز به آپالود کارت شناسایی (ملی) شما، نیاز دارد که این عکس ابتدا پس زمینه اش مانیتور کامپیوتر شما باشد و مانیتور نیز باید سایت صرافی را نشان دهد. البته شما میتوانید نام پدر و مشخصات خصوصی تر - بجز شماره کارت ملی - را بپوشانید، گرچه نباید عکس شما از روی کارت ملی پنهان باشد. همچنین مراحل دیگری از جمله زنگ زدن و تاییدیه تلفنی و... نیز برای ثبت نام در این سایت شامل میشود.

این مراحل زیاد امنیتی، عدم وجود محتوایی از طرف پلیس فتا دال بر اینکه این سایت کلاه برداری باشد و کامنت های مثبت کاربران اینترنت، باعث شد تا به این سایت اعتماد کنم. شایان ذکر است که برای تاییدیه تلفنی، شماره تلفن از سوی تهران بود و بر خلاف هاستینگ که در روسیه بود، ظاهرا مکان صرافی در تهران (شاید) است.

به هر حال اصل کار اینجا شروع میشود. خرید بیت کوین از سایت.  ابتدا مبلغ و واحدی که میخواهید از آن خرید کنید را میدهید، سپس از کارت شتاب پرداخت انجام داده و به کیف پول بلاک چین شما طی سه مرحله بیت کوین وارد میشود. این سه مرحله کمی طول میکشد اما نهایتاً اگر مشکلی نباشد، انجام خواهد شد و برای من که بدون مشکل انجام شده بود.
در این مرحله کلاهبردار بودن و یا نبودن این صرافی آشکار میشود. خوشبختانه دقیقاً مقدار خواسته شده از صرافی به کیف پول بلاک چین من واریز شد و از طرف من مهر تایید را گرفته است. منتها من از بیت کوین خود، به ریال دوباره چیزی نخریدم و نمیدانم آیا پروسه به درستی انجام میشود یا خیر. همچنین تنها مقدار 40 هزارتومن بیت کوینی که در آن زمان گرفته بودم تا زمان نگارش مطلب اولین و آخرین تلاشم برای خرید بیت کوین بوده و در نتیجه نمیدانم هنوز این سایت سرویس دهی درستی میدهد یا خیر!! من تنها تجربه خرید بیت کوینی که داشتم را برای شما بازگو میکنم. اما چیزی که اطمینان دارم، این است که خرید و فروش با بیت کوین روز به روز بهتر و راحت تر میشود و از نظرم حتی شاید برای مقداری اندکی از دارایی شما - خیلی خیلی کم - بتواند یک سرمایه گزاری نیز باشد گرجه از آنجایی که این واحد پولی ظاهرا تحت کنترل هیچ دولتی نیست، شاید روزی ارزش خود را از دست دهد؛ اما این واقعیت که از حدود سال 2012 به این طرف ارزش خود را نتنها حفظ که بیشتر هم کرده، میتواند نشانه خوبی از دوره اوج استفاده این واحد پولی خصوصا برای هموطنان باشد. تنها چیزی که مهم است، نظارت کامل و دقیق دولت بر روی صرافی های دیجیتال است که ظاهرا باید بهتر شود. اما من که از تجربه خرید و پس انداز بیت کوین خود، راصی بودم. امید است که شما هم تجربه خوبی با کار با بیت کوین داشته باشید.

در آخر هم از پلیس فتا درخواست میکنم اقدامی کند تا ما با این همه پرسش بدون پاسخ، بی اعتمادی و شک از این صرافی های آنلاین استفاده نکنیم و با ارائه نماد اعتماد برای این نوع کسب و کار ها، خیال خریداران و فروشندگان بیت کوین را راحت تر کند.

اگر شما هم تجربه مفیدی از کار با هر صرافی بیت کوین داشتید، برای دیگران در بخش نظرات، به اشتراک بگذارید.

نکته مهم! با توجه به اینکه هر بیت کوین هم اکنون به 6000 دلار (بیش از 18 میلیون تومان!) در تاریخ بروزرسانی این پست رسیده، میتوان کماکان با اطمینان گفت که هم اکنون ارزش بیت کوین حبابی شده است و همانند استوک هایی که در وال استریت برای دامنه های دات کام در سال 2000 خرید و فروش میشد، احتمالا برای بیت کوین هم همچین چیزی پیش آمده و ارزش بیش از معقول برایش ایجاد شده است. به عبارتی هر لحظه امکان دارد ارزش بیت کوین پایین بیاید و بهتر است کمی بیشتر پیرامون سرمایه گزاری در بیت کوین پیگیری کنید.