درود!
این جا مکانی است ویژه برای دانشجویان مهندسی کامپیوتر / آی تی و نرم افزار و صد البته افرادی که جویندگان دانش و تکنولوژی هستند.
آقایان دانوش ،یاشار و آمالی دارندگان این بلاگ بودند و هم اکنون تنها آقای دانوش مدیریت این وبلاگ را بر عهده دارد، با توجه به زمان بندی ها هم اکنون در این سایت فعالیت پویا ای نداریم.
یکشنبه 23 اسفند 1394
14:07
دانوش پیچگاه
سلام و با بخش دیگری از آموزش های نئوهوش رو به رو هستید.
در این بخش آموزش برنامه نویسی فقط با gEdit لینوکس و ترمینال را پله به پله در چندین پست میخواهیم آموزش دهیم.
برای بخش اول که شامل موضوعات زیر است، به ادامه مطلب روجوع نمایید.
  • ترمینال و جی ادیت چیستند
  • باز کردن ترمینال  و جی ادیت
  • نوشتن یک کد ساده در ترمینال
  • دادن اجازه Admin به فایل

ما از ابونتو استفاده نمودیم. اما شما از هر توزیع دیگری استفاده کنید، نباید مشکلی پیش بیاید.

ترمینال و جی‌ادیت
در حقیقت ترمینال همان Command Prompt در ویندوز است، کار ترمینال اجرا دستورات سیستم عامل در محیط کنسول است.
(منبع:سایت نئوهوش) به عبارتی وقتی شما روی یک فایل راست کلیک کرده و گزینه کپی را کلیک می‌کنید، در یک محیط گرافیکی (دارای شکل و منو) این کار را انجام داده اید اما در ترمینال لینوکس، کار کپی کردن فایل را نوشتن کد میتوانید انجام دهید.

جی‌ادیت یک برنامه ویرایش متن مانند NotePad در ویندوز است البته دارای ویژگی های بیشتری است و مشابه دقیق این برنامه در ویندوز در حقیقت ++NotePad می‌باشد. ما با این برنامه ها که در لینوکس از قبل وجود دارد، یک سری کد های کلی و اولیه لینوکس را میخواهیم در این آموزش ها به شما یاد دهیم. نویسنده: دانوش پیچگاه، برای نئوهوش.
خب پس می‌توان نتیجه گرفت که برنامه نویسی در ترمینال لینوکس در حقیقت کنترل کامل سیستم عامل است و میتوان با آن اکانت ساخت، برنامه ای را نصب کرد و یا برنامه را پاک کرد، اعمال حرفه ای مانند هک انجام داد و حتی اجرا های شرطی و... انجام داد که البته در حیطه آموزش ما نیست.

باز کردن ترمینال و جی‌ادیت
گزینه پنجره یا استارت منو را از روی کیبورد فشار داده و سپس واژگان gEdit و Terminal را به ترتیب نوشته و روی آنها کلیک کنید تا باز شوند.

نوشتن یک کد ساده در لینوکس
ابتدا هر دو برنامه جی‌ادیت و ترمینال را باز کنید و کنار هم قرار دهید طوری که هر دو را بتوانید در دیدرس داشته باشید.
سپس در برنامه جی‌ادیت کد های زیر را بنویسید:
#!/bin/sh
echo "درود به شما";

سپس گزینه Save را کلیک کرده و در پنجره باز شده، Desktop را انتخاب کنید و در آخر یک نام با پسوند sh. را در آخر نام فایل اضافه کنید. ما نام Test.sh را انتخاب کردیم. سپس خواهید دید در دسکتاپ لینوکس شما فایل Test اضافه شده است و در جی‌ادیت واژگان رنگی شده اند.
توضیح دستوراتی را که نوشته بودید:
در خط اول شما با علامت !# به لینوکس این را فهماندید که کد برنامه شما از دستوراتی در مکانی استفاده میکند. جزییات را بعداً متوجه می شوید.
در خط دوم شما از واژگان echo و یک رشته که در بین علامت " " بود، استفاده کردید. واژه echo هرآنچه را که در ادامه می نویسید برایتان در کنسول یا ترمینال می نویسد. (اگر برنامه نویسی سی یا سی پلاس پلاس انجام دادید، دقیقاً همان Printf و Cout است)
پس منطقی است که واژگان بعدی پس از اجرای کد در ترمینال نمایش داده شود. واژگان بعدی را در " " قرار دادیم و دلیل اینکار را بعداً در ادامه آموزش ها متوجه می شوید.
اجرا کد
برای اجرای کد وارد ترمینال شده و دستور زیر را بنویسید:
cd Desktop;
chmod+x test.sh;
جای test.sh باید نام فایلی که در مرحله پیش ساخته بودید را استفاده کنید.
با نوشتن cd شما به ترمینال فهماندید که کاری که میخواهید انجام دهید در بخش دسکتاپ لینوکس است. توجه نمایید که دستورات لینکوس Case Sensitive است یعنی به کوچک و بزرگ بودن کاراکتر ها حساس می باشد.
با نوشتن کد chmod +x اجازه دسترسی به صورت ویژه را به اجرای دستورات داخل فایل test.sh یا همان فایلی که در مرحله پیش نوشته بودید، داده اید. در صورتی که نمیدانید دسترسی ها چیستند و دسترسی Admin یعنی چه، باید مختصراً اینطور گفت که این دستور باعث میشود تا یکسری کار هایی که دارنده و صاحب اصلی کامپیوتر می تواند با سیستم عامل انجام دهد، اجرا شوند، این ویژگی جهت حفظ امنیت هم در ویندوز هم در لینکوس و اکثر سیستم عامل های مدرن موجود است.
حالا که اجازه دسترسی را به فایلمان داده ایم، نوبت اجرا آن است. ما دیگر این بخش دادن دسترسی به فایل را در ادامه آموزش تکرار نمیکنیم اما امکان دارد درمورد سطوح دسترسی در ادامه مطالبی بنویسیم و تنها به ذکر "اجرا فایل مورد نظر" بسنده خواهیم کرد تا از پیچیدگی زیاد آموزش بکاهیم. برای اجرا فایل دستور زیر را در ترمینال اجرا کنید:

./test.sh;
دقت کنید که نام فایل ما test بود، شما باید نام فایل دلخواه خود را در اینجا جایگذاری کنید.
خواهید دید که پس از زدن دکمه اینتر، متن زیر نمایان می‌شود:

اش ه‌ب دورد

که دقیقا برعکس واژه مورد نظرمان است.
دلیل این است که لینکوس به صورت پیشفرض زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند، در پست بعدی وبلاگ ما، روش اضافه کردن پشتیبانی فارسی در لینوکس را نوشته ایم. اما نمایش این پیام دالّ بر اجرای صحیح کد نوشته شده ماست. پس مبارک باشد، تا اینجا همه چیز درست پیشرفت و شما اولین دستور برنامه نویسی در لینکوس را با موفقیت اجرا نمودید.
در آموزش های بعدی این سری، کم کم و پله پله، کد های بیشتری را یاد خواهیم گرفت.
کپی رایت، آقای دانوش پیچگاه.
neoHoosh.ir