درود!
این جا مکانی است ویژه برای دانشجویان مهندسی کامپیوتر / آی تی و نرم افزار و صد البته افرادی که جویندگان دانش و تکنولوژی هستند.
آقایان دانوش ،یاشار و آمالی دارندگان این بلاگ بودند و هم اکنون تنها آقای دانوش مدیریت این وبلاگ را بر عهده دارد، با توجه به زمان بندی ها هم اکنون در این سایت فعالیت پویا ای نداریم.

لیچ چیست؟

سه شنبه 15 فروردین 1396
16:55
دانوش پیچگاه
Leech تکنیکی است که امروزه در دنیای تکنولوژی یکی سرویس های بسیار پرمتقاضی به ویژه در کشورماست. دلیل آن هم این است که این تکنیک تنها راه دانلود راحت و سریع تر از سرویس هاست خصوصا سرویس هایی که کشورما را تحریم کرده اند و تنها راه بهتر دانلود کردن همین است که در اینجا و در ابتدا توضیحی در مورد این سرویس و سپس یکی از لیچ هایی که از آنها استفاده زیادی میشود و ساخت افراد داخل کشور مان است را معرفی میکنیم. ادامه این پست را از دست ندید.
عکس فانتزی است
[منبع عکس: Security FAQs]
امیدواریم تا این پست هم برای شما جویندگان تکنولوژی مفید باشد.
چند بار شده که شما به سایتی سر بزنید و لینک دانلودی را کلیک کرده باشید و سرویس دهنده از شما برای دانلود سریع تر فایل، درخواست کند تا مقداری هزینه کنید؟ این روش هاستینگ در ابتدا با سرویس مغروف Rapid Share به همگان معرفی شد گرچه در آن زمان هم این ایده نوینی نبود. اما امروزه سایت هایی هستند که لابد تنها در آن سرویس ها فایل های خودتان را آپالود میکنید و ندانسته بعدا متوجه میشوید که عموما دانلود فایلتان خصوصا اگر پر حجم باشد، غیر قابل انجام است. مانند سرویس DepositeFiles که نویسنده حداقل نتوانست به خوبی چند فایل را که دوستش فرستاده بود به خوبی دانلود کند.

در همین حین سرویس های دیگری درست شد تا این محدودیت را از بین ببرند. این سرویس ها با دریافت هزینه ای، مقداری از پیش تعیین شده برای شما مهیا میکنند تا بتوانید سرویس هایی نظیر سایت های Deposite یا انواع دیگر را - در صورت پشتیبانی کردن از آن سایت ها - به راحتی دانلود کنید. از آنجایی که برای نویسنده هم چنین تکنیکی جدید بوده، تصمیم بر آن گرفتم تا این سرویس ها را (که به آنها لیچ یا لیچر - به معنی درز کننده - گویند) تست کنم و یکی را که بهترین است در این مقاله کوچک به اشتراک بگذارم.

اما قبل اینکار باید در مورد قواعد و قوانین این کار آشنا شویم.

همانظور که گفته شد، Leech به طور خلاصه فرآیند دانلود از یک سرویس دهنده را راحت تر میکند و همچنین دانلود مستقیم از فایل های تورنت را نیز فرآهم می‌سازد. اما اگر سایت سرویس دهنده ما را تحریم نکرده باشد (خطاب به کاربران داخل کشور) و همچنین اینکه با دانلود و استفاده از لیچ قوانین سایت زیرپا گذاشته شود، امری نادرست تلقی میشود و ما استفاده از سرویس های لیچ را نادرست می دانیم و منع میکنیم. گرچه در تعاریف لیچ، به هر شکل ممکن این عمل را تنها نادرست تلقی کرده ولی غیرقانونی نیست و قانوناً مشکلی ایجاد نمیکند*.
Leech تصویر فانتزی
[منبع تصویر: WiseGeek]

بنابراین اساسا تا زمانی که لیچ به ضرر سایت هاستینگ نباشد مشکلی ایجاد نمیشود، البته نیت و نوع قایل دانلود شده هم که جای بحث خود را دارد، به طوری که نباید آن هم عیر قانونی باشد درغیر این صورت کلا دانلود فایل غیر قانونی خواهد شد.

اما نکته مهم تر این است که لیچ همواره به روش گفته شده انجام نمیشود، نوع دیگر این روش این است که سرویس لیچ به واقع اکانتی از هاست مورد نظر خریداری کرده و به کاربران کمک میکند، بنابراین چون اکانت قانوناً و به درستی از طرف سرویس دانلودر خریداری شده است، به هیچ وجه مشکلی برای هاست ایجاد نکرده و کاربران میتوانند از سرویس دانلودر (لیچر) خرید کنند و دانلود خود را انجام بدهند که در ادامه نوع وطنی این سرویس را صرفا برای حمایت سرویس دهنده و آگاهی کاربران ایرانی معرفی کردیم.

سایت های بیشماری برای لیچینگ بوجود آمدند که دو تا از انواع وطنی را که بیشترین رای را داشتند در اینجا برایتان می‌نویسیم.
  1. سایت https://dasan.ir
    این سایت اکثر سایت ها را پشتیبانی میکند و کارکرد خوبی دارد.

  2. سایت https://downloads.ir
    این سایت به دلیل اینکه در زمان تست با سایت Deposite مشکل داشت، مقام دوم رو کسب کرد اما از لحاظ ظاهری بهتر است.

سایت اول برای همواره در حال آپدیت و نوشتن اخبار در کانال تلگرامش است ولی برای تازه واردان کمی پیچیده به نظر میرسد و UI ساده ای ندارد اما سایت دوم از لحاظ ظاهری بهتر است.

نام لیچ در حقیقت به انگلیسی به جانور "زالو" گفته میشود که خون را مکیده و به صورت نامحسوس کار خود را نگه میدارد. در دنیای کامپیوتر Leech به دو شکل مغرف عموم است. یکی در تورنت (که به معنی کسی که دانلود میکند اما به کسان قایل را به اشتراک نمیگذارد) و یکی دیگر نیز چیزی است که در این پست تشریح شده بود.

پیشنهاد ما این است که تا جای ممکن اگر امکان خرید سرویس آپالودر را ندارید از سرویس های خوب وطنی در باره لیچ استفاده کنید. توجه داشته باشید که این دو سرویس توسط جست و جو در اینترنت پیدا شده و توسط ما تست شده اند و خوب بودند اما این دلیل نمیشود که برای همیشه باید خوب باشند. ما مسئولیتی از محتوای تولید شده این سایت ها و فعالیتشان نداریم اما امیدواریم که به همین شکل، مفید بمانند.

نظر شما با سرویس های وطنی چیست، آیا در مورد سرویس های لیچ تجربه ای داشته اید؟ در بخش نظرات بنویسید تا به دیگران هم کمک شود.


______________________________________________________________________
پاورقی:
* منبع ویکی پدیا : Depending on context, leeching does not necessarily refer to
illegal use of computer resources, but often instead to greedy use according to etiquette: to wit, using too much of what is freely given without contributing a reasonable amount back to the community that provides it.