درود!
این جا مکانی است ویژه برای دانشجویان مهندسی کامپیوتر / آی تی و نرم افزار و صد البته افرادی که جویندگان دانش و تکنولوژی هستند.
آقایان دانوش ،یاشار و آمالی دارندگان این بلاگ بودند و هم اکنون تنها آقای دانوش مدیریت این وبلاگ را بر عهده دارد، با توجه به زمان بندی ها هم اکنون در این سایت فعالیت پویا ای نداریم.
پنجشنبه 12 فروردین 1395
11:22
دانوش پیچگاه
اکثر دانشجویان و حتی افراد علاقمند در عرصه کد نویسی دوست دارند به شکلی وارد دنیای آکادمیک و یا کسب کار در موبایل های هوشمند شوند. چرا که بازار این بخش به دلیل تعداد زیاد دارندگان گوشی هوشمند، پتانسیل فروش خوبی دارد. اما قبل از فروش محصولات باید تجربه کسب کرد، من هم در همین راه کار هایی انجام داده بودم مثل ساخت اپلیکیشن بازی مقض تا تجربه ای کسب کنم، حالا می خواهم در این رابطه به شما آنچه را که آموختم، به شکل خلاصه توضیح دهم. حتماً ادامه پست را بخوانید تا با تجربه من و چگونگی شروع در این عرصه آشنایی پیدا کنید.
(عکس)
نخست این که چرا اندروید.
در سالهای قبل فروشگاه های موبایل نرم افزار نصب میکردند و مبلغی را از خریدار میگرفتند، اما اخیرا با استور های گوگل پلی و اپل استور و همچنین کافه بازار و... این کار به رایگان توسط کاربر گوشی همراه انجام میشود.

پس می بایست اپلیکیشن خود را ابتدا در یکی از این استور ها برای عموم ارائه دهید. متاسفانه استور های سیستم عامل iOS اپل در ایران تحریم هستند و همچنین استور "سیبچه" که این تحریم ها را دور میزد، دیگر سرویس فروش مستقیم ارائه نمیدهد. در نتیجه یا شما باید خارج از ایران باشید و سالی 99 دلار پول به اپل دهید تا اولین اپلیکیشن تان را که اکثراً موفق نیست و رایگان هم هست، برای عموم در اپل استور بگذارید. یا اینکه فعلاً دور اپل را خط بکشید که این گزینه بسیار عاقلانه تر است.
این درحالیست که گوگل پلی هم نیاز به یک حساب بانکی بین المللی دارد و ایران را تحریم کرده است و هزینه ثبتت نام آن 25 دلار است و بر خلاف اپل نیاز نیست هر سال پرداخته شود. اما کافه بازار هم اکنون یک "گوگل پلی" ایرانی معتبر است که تنها یک بار با پرداخت پنج هزار تومان جهت ثبت نام میتوان برای همیشه در آن اپلیکیشن منتشر کرد.

سپس سوال دیگر اینکه چه برنامه ای بسازیم؟
پیشنهاد من ساخت یک برنامه بدون استفاده از ویژگی های آماده است و همه را خودتان از صفر بنویسید، دقیقاً کاری که من انجام داده بودم و از نظرم روش درستی است؛ همچنین برنامه ای باید بنویسید که دارای ویژگی های زیادی باشد و مثلا از همه کامپوننت های موبایل استفاده کند. به عنوان مثال از ویبره، ارسال پیام و ... استفاده کند. همچنین اگر به برنامه هوش مصنوعی و ویژگی های پرداخت درون برنامه ای دهید، دیگر کاملاً دستتان برای ساخت یک اپلیکیشن خوب در آینده گرم می شود. یک بازی اندرویدی می تواند همه آن مشخصات را داشته باشد؛ در حقیقت ساخت بازی علاوه بر اینکه برای سازنده میتواند جذاب باشد، به دلیل اینکه از خیلی المان های زیاد اما ساده بهره می برد، میتواند به خوبی ورزشی برای شما باشد تا شما را برای ساخت اپلیکیشن های جدی تر در آینده؛ آماده سازد.

این ها همه از تجربیات خودم در ساخت اپلیکیشن بازی «مقض» بود، از نظر من با این روش، شما میتوانید یک برنامه ساز اندرویدی خوب و  *همه فن حریف* در آینده باشید.