یکشنبه 19 آبان 1392
12:19
نظرات()
با سلام امروز در این پست قرار است تا در باره ی مبحث جدید گرافیک توضیحاتی را بنویسم.
ما اگر بخواهیم تا اشکالی را در خروجی برنامه ی خود داشته باشیم ،
باید از حالت گرافیکی استفاده نماییم ، زیرا وقتی ما در حالت عادی چیز هایی را در برنامه چاپ می کنیم در مقیاس کاراکتری هستند ولی ما برای رسم اشکال مختلف در برنامه ی خود نیاز به مقیاس دقیق تری داریم برای همین دستور زیر را وارد می کنیم تا برنامه ی ما به حالت پیکسلی تبدیل شود.int m = 0 , n =0;
initgraph (&m , &n ," ");
در مورد دو متغییر m و n در پست های بعدی صحبت خواهیم کرد ؛ در بین علامت های دابل کتیشن باید مسیر درایور گرافیکی (EGAVGA) سی ++ را تایپ نماییم ، اما در صورتی که درایور گرافیکی داخل پوشه ی محل ذخیره ی برنامه ما باشد ، مابین علامت ها را خالی باقی می گذاریم.
نکته : در حالت پیش فرض درایور های سی ++ از جمله درایور گرافیکی در داخل پوشه ی BGI قرار دارند.
نکته : در بین دو علامت دابل کتیشن مسیر پوشه ی مورد نظر را بصورت زیر می نویسیم:
"C:\\TC\\BGI"
- برخی از دستورات گرافیکی :
نکته : در سی ++ نقطه ی مرکز مختصات در بالا و سمت چپ صفحه ی نمایش است و x و y مقدار منفی ندارند.
برای رسم دایره از دستور مقابل استفاده می نماییم ، که در آن x و y مختصات مرکز دایره و r اندازه ی شعاع دایره بر حسب پیکسل است.
circle (x , y , r);
برای رسم مستطیل از دستور مقابل استفاده می نماییم ، که در آن x و y مختصات گوشه مستطیل و r و z اندازه های اضلاع بر حسب پیکسل می باشد.
rectangle ( x , y , r , z);
اگر بخواهیم یک متن ، علامت و یا ... در مختصات خاصی چاپ شود در مقیاس پیکسلی داریم :
outtextxy ( x , y , "*");
ودر مقیاس کاراکتری داریم :
gotoxy (x , y ); { cout<< " * "};
نکته : برای اینکه از دستور های گرافیکی استفاده نماییم باید از کتابخانه ی <graphics.h > استفاده نماییم.
ادامه ی مطالب راجع به گرافیک را در پست های بعدی قرار خواهم دادغ امیدوارم از این پست استفاده ی لازم را داشته باشد.